Przejdź do stopki

Sprawozdanie z realizacji zajęć rozwijających kompetencje kluczowe – warsztaty kompetencji społecznych prowadzonych w Szkole Podstawowej im. Wł. St. Reymonta w Koziebrodach

Treść

Program zajęć wspomagających rozwój umiejętności społecznych został napisany na  potrzeby pomocy uczniom we właściwym adoptowaniu w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, właściwego funkcjonowania w sytuacji szkolnej, poprawy ich relacji z rówieśnikami, dorosłymi oraz w relacjach z samym sobą.

Zajęcia są prowadzone w klasie VI w dwóch grupach: chłopcy i dziewczęta, opierają się na terapii grupowej w formie warsztatów. Spotkania mają postać ustrukturalizowanych zajęć, na które składają się odpowiednio dobrane gry, zabawy i ćwiczenia. Każde spotkanie ma swój cel szczegółowy, podporządkowany celowi ogólnemu oraz propozycje aktywności pozwalające osiągnąć założone cele. Zarówno cały cykl spotkań jak i każde z nich osobno tworzą pewną dynamiczną całość, na które składają się określone etapy pracy z grupą. Mają one na celu lepsze poznanie się dzieci, ustalenie norm grupowych, reguł i rytuałów, budowanie atmosfery poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. W pracy grupy wspomagającej rozwój umiejętności społecznych wykorzystano różne metody aktywnej pracy dziecka, m.in. "burza mózgów", drama, pantomima, gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia i techniki wyobrażeniowe, oraz elementy zajęć plastycznych. Do tej pory odbyły się po trzy zajęcia w każdej z grup:

 

  1. Integracja. Nauka umiejętności współdziałania z innymi i mówienia o sobie.
  2. Kim jestem? Kształtowanie świadomości o samym sobie.
  3. Dbanie o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą. Uzupełnianie wiedzy uczniów na temat higieny osobistej, wyrabianie wrażliwości estetycznej.

 

Na zajęciach uczniowie realizowali następujące cele:

  • budowanie zdolności współdziałania z innymi,
  • kształtowanie umiejętności przedstawiania się innym,
  • utrwalanie pojęcia grupy (zespołu), którą tworzą uczestnicy warsztatów,
  • integracja grupy,
  • uświadomienie pełnienia ról społecznych,
  • kształtowanie umiejętności przedstawiania się innym i mówienia o sobie,
  • zapoznanie z zasadami prawidłowego przedstawiania się i witania, ćwiczenie tych umiejętności,
  • utrwalenie prawidłowych zachowań związanych z kontaktami z innymi,
  • kształtowanie świadomości o samym sobie (płci, ubiorze, miejscu w rodzinie),
  • uświadomienie własnego potencjału,
  • kształtowanie świadomości o samym sobie (pełnionych rolach społecznych, miejscu w rodzinie, społeczeństwie),
  • zapoznanie z pojęciem „rola społeczna”,
  • kształcenie umiejętności dostrzegania cech innej osoby oraz prezentacji swoich spostrzeżeń,
  • propagowanie sposobów dbania o czystość i estetyczny wygląd,
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej,
  • uświadomienie, że wygląd zewnętrzny świadczy o nas,
  • wpojenie umiejętności rozróżniania estetycznego i nieestetycznego wyglądu.

 

                                                                              Prowadzący zajęcia: Artur Jankowski