Przejdź do stopki

Ewaluacja końcowa projektu ,,Sukces zaczyna się w przedszkolu”

Ewaluacja końcowa projektu ,,Sukces zaczyna się w przedszkolu”

Treść

Projekt ,,Sukces zaczyna się w przedszkolu" – projekty konkursowe
realizowany w ramach Poddziałania 9.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
 
 
Beneficjent: Gmina Raciąż
Nr projektu: POKL.09.01.01-14-043/11
Nazwa projektu:”Sukces zaczyna się w przedszkolu”
 
Raciąż, dnia 06.02.1014r.
 
Ewaluacja końcowa projektu ,,Sukces zaczyna się w przedszkolu”
 
     Od 1 stycznia 2012r. w gminie Raciąż realizowany był projekt ,,Sukces zaczyna się w przedszkolu” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Projektu IX ,,Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działanie 9.1 ,,Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.1 ,,Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej’’ Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki . Projekt zakończył się 31 grudnia 2013r. Wartość dofinansowania wyniosła 697.390,00zł
I. Cel główny projektu.
     Głównym celem projektu było wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci poprzez upowszechnianie wysokiej jakości edukacji przedszkolnej i aktywizację rodziców. Gmina Raciąż jest gminą wiejską. Dzieci wiejskie potrzebują wczesnej edukacji bardziej niż ich miejscy rówieśnicy. Ich rodzice są gorzej wykształceni, mają ograniczony dostęp do informacji, dóbr kultury, częściej żyją w ubóstwie lub niedostatku, czasem u rodzinach dysfunkcyjnych. W gminie, wg danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej 25% rodziców korzysta z pomocy finansowej, a 1% rodzin dotknięta jest problemem alkoholowym. Wysoka jest również stopa bezrobocia, wg danych Powiatowego Urzędu Pracy w Płońsku w momencie wnioskowanie o dofinansowanie projektu, na koniec 2010r. wyniosło około 17%. Większość rodzin prowadzi niewielkie mało dochodowe, gospodarstwo rolne, stąd też borykają się z problemami finansowymi. Świadomość tych rodzin w zakresie edukacji przedszkolnej jest niska.
 
     Z badań zarówno polskich jak i międzynarodowych wynika, że we wczesnym dzieciństwie kształtuje się większa część możliwości intelektualnych emocjonalnych i społecznych, a jednocześnie dzieci są najbardziej podatne na wpływ środowiska w którym wzrastają. Jeśli w tym okresie dziecko nie ma dostępu do najróżniejszych bodźców pozwalających rozwijać umiejętności społeczne intelektualne i emocjonalne, zaprzepaszcza się tę możliwość na zawsze.
 
     Głównym celem projektu, oprócz upowszechniania edukacji przedszkolnej, było przygotowanie rodziców do stymulowania rozwoju intelektualnego i edukacyjnego swoich dzieci. W ramach projektu zostali oni włączeni do uczestnictwa w różnych formach pedagogizacji, współuczestnictwa w organizację w przygotowaniu imprez i uroczystości przedszkolnych, udziału w zajęciach otwartych i warsztatach wspólnie z dziećmi i wychowawczyniami zatrudnionymi w Ośrodkach Edukacji Przedszkolnej (OEP).  
Oceniam jako koordynator stuprocentową zgodność zaplanowanego celu głównego projektu z potrzebami i oczekiwaniami beneficjentów.
 
II. Cele szczegółowe projektu.
 
     W ramach projektu ,,Sukces zaczyna się w przedszkolu’’ powołanych zostało siedem Ośrodków Edukacji Przedszkolnej (Punktów Przedszkolnych) w: Uniecku, Kodłutowie, Koziebrodach, Kraszewie Gaczułtach, Raciążu, Krajkowie i Starym Gralewie. Zostały one zlokalizowane w budynkach szkół podstawowych - 6 ośrodków i budynku administracyjnym będącym własnością gminy – 1 ośrodek (wspólnie z oddziałem przedszkolnym podporządkowanym Sz.P. w Koziebrodach). W każdym lokalu został przeprowadzony remont połączony z malowaniem i dostosowaniem toalet do potrzeb małych dzieci oraz niepełnosprawnych.
 
Każdy Punkt Przedszkolny wyposażono zgodnie z potrzebami w zestawy mebli, ławki, krzesła, szafki na pomoce dydaktyczne, regały, półki i komplety pomocy dydaktycznych: kąciki dydaktyczne, klocki, puzzle edukacyjne, tablice korkowe, magnetyczne i wyrazowo-obrazkowe, plansze edukacyjne i torby z instrumentami muzycznymi oraz zestawy zabawek. Zadania te zrealizowano zgodnie z ustawą – prawo zamówień publicznych w trybie przetargu nieograniczonego. Racjonalność i celowość tych wydatków była jak najbardziej oczywista i ekonomicznie uzasadniona.
 
     Kolejnym celem szczegółowym projektu było ,,Objęcie wsparciem 40% dziewcząt i chłopców w wieku 3-5 lat dotychczas nieuczestniczących w edukacji przedszkolnej oraz wyrównywanie i korygowanie dysfunkcji psycho-fizycznych”. W trakcie realizacji projektu edukacją przedszkolną został objętych 269 dzieci, w tym 142 dziewczyn i 127 chłopców co stanowi 233,91% stopnia realizacji wskaźnika. Przez logopedę zostało przebadanych 157 dzieci (80 dz. i 77 ch.) – 136,52% realizacji wskaźnika. Do grup dyspanseryjnych zakwalifikowano 14,7% dzieci – 147% realizacji wskaźnika. Zaobserwowano poprawę jakości i efektywności oddziaływań terapeutycznych o 64,2% co stanowi wzrost realizacji wskaźnika o 128,4%. Objęto edukacją przedszkolną 5 dzieci niepełnosprawnych (2 dz. 3 chł.) co stanowi 83,33% realizacji wskaźnika. Dodatkowo objęto edukacją przedszkolną jedno dziecko z opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o konieczności objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie przedszkola w formie ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych. Łącznie 217 rodziców było zaangażowanych w przygotowanie ośrodków przedszkolnych i edukację dzieci, w tym 148 matek i 69 ojców, co stanowi 188,7% stopnia realizacji wskaźnika. W seminariach podnoszących umiejętności wychowawcze uczestniczyło 298  rodziców (181 matek i 117 ojców) co stanowi 259,13% realizacji wskaźnika. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród rodziców wskazują na wzrost świadomości co do roli i znaczenia edukacji przedszkolnej o 70% co stanowi 141,2% realizacji wskaźnika.
 
     Zrealizowano 100% godzin badań dzieci przez logopedę i 100% godzin seminarium dla rodziców. Dodatkowo zrealizowano 144 godz. zajęć indywidualnych i grupowych z terapii logopedycznej (po 21godz. w 4 ośrodkach i po 20 godz. w 3 ośrodkach). Zajęcia logopedyczne rozpoczęły się od spotkań logopedy z dziećmi, rodzicami i wychowawczyniami w celu poinformowania rodziców o proponowanych zestawach ćwiczeń do korygowania zdiagnozowanych trudności, oraz podziału na grupy terapeutyczne. W ramach terapii prowadzone były ćwiczenia usprawniające aparat mowy, oddechowe, dźwiękonaśladowcze, rozwijające mowę. Rodzice otrzymali zestawy ćwiczeń do wykonania w domu, konsultowali z prowadzącą indywidualne plany pracy logopedycznej. Oceniam jako koordynator projektu trafność doboru i realizacji celów szczegółowych projektu i ich zgodności z potrzebami i oczekiwaniami beneficjentów na 100%
 
III. Realizacja podstawy programowej przedszkola.
 
     W każdym OEP w okresie realizacji projektu była zatrudniona nauczycielka posiadająca kwalifikacje do prowadzenia zajęć w przedszkolu. Wszystkie OEP realizowały zajęcia wynikające z obszarów edukacyjnych określonych w podstawie programowej przedszkola dotyczące między innymi:
- kształtowania umiejętności społecznych dzieci, porozumiewania się z dorosłymi i między sobą, zgodnego funkcjonowania podczas pracy i zabawy,
- kształtowania umiejętności samoobsługi, wyrabiania nawyków higienicznych, wdrażania do ładu i porządku,
- wspierania rozwoju intelektualnego poprzez naukę i zabawę, rozwijania zainteresowań technicznych, wychowania przez sztukę i przygotowania do czytania, pisania i edukacji matematycznej,
- kształtowania przekonań o konieczności ochrony przyrody, poznawania przyczyn zanieczyszczania środowiska naturalnego,
- wychowania zdrowotnego i rozwijania sprawności fizycznej,
- wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego, szacunku dla symboli narodowych;
- przestrzegania reguł współpracy i współdziałania w grupie podczas nauki i zabawy;
- poznawania wybranych gatunków roślin i zwierząt, prac związanych z hodowlą i opieką nad zwierzętami;
- prowadzenia obserwacji zmian przyrody;
-  poznawania wybranych zawodów;
- dwa razy w roku ( w październiku i kwietniu) przeprowadzono diagnozę dojrzałości szkolnej (wstępną i końcową) dzieci pięcioletnich
- również we wrześniu-październiku odbywały się uroczystości pasowania na przedszkolaka
- realizowane projekty edukacyjne m.in. Tradycje Bożego Narodzenia, Ratujemy i uczymy ratować programy współpracy z instytucjami, programy proekologiczne, akcje pomocowe, itp.
Oceniam, jako koordynator projektu, trafność doboru metod pracy z dziećmi, realizację podstawy programowej i osiągnięcie celów dydaktyczno-wychowawczych, realizację zaplanowanych treści programowych i ich zgodność z potrzebami i oczekiwaniami beneficjentów na 100%.
 
IV. Seminaria dla rodziców i ich udział w pracy OEP.
 
   W pracy OEP bardzo ważną rolę odgrywała współpraca z rodzicami. Zgodnie z zasadą przełamywania stereotypów, że wychowaniem małych dzieci zajmują się matki, do tej współpracy zapraszani są matki z ojcami dzieci. Efekty pracy z dziećmi uczęszczającymi do punktów przedszkolnych uświadamiają rodzicom korzyści wynikające z edukacji przedszkolnej. Rodzice uświadamiają sobie iż wczesna edukacja najefektywniej pomaga wyrównać szanse edukacyjne wszystkich dzieci. Matki i ojcowie mieli możliwość poznania dobrych protetyk aktywnie uczestnicząc m.in. w seminariach zorganizowanych w ramach projektu. Tematem seminariów, które odbyły się w styczniu 2012r.we wszystkich OEP była ,,Rola edukacji przedszkolnej w przygotowaniu dzieci do podjęcia nauki szkolnej – jak można wspomagać dziecko w procesie osiągnięcia gotowości szkolnej”. Wpłynęły one na podniesienie umiejętności wspomagania własnego dziecka w osiągnięciu tej gotowości. Rodzice otrzymali materiały edukacyjne dotyczące wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na które natrafiają. Uczestniczyli też w ćwiczeniach praktycznych wspierających zapamiętywanie, kojarzenie spostrzegawczość itp.
Tematem drugiego seminarium, we wrześniu 2012r było ,, Kształcenie u dzieci nawyków dbania o własne zdrowie w domu i w przedszkolu oraz partnerskich relacji między płciami”. Trzecie seminarium na temat ,,Propagowanie wśród rodziców i dzieci postawy wzajemnego szacunku wobec siebie i partnerskich relacji między płciami” odbyło się we wrześniu 2013r.
 
   W bieżącej pracy punktów przedszkolnych rodzice uczestniczyli w imprezach i uroczystościach przedszkolnych i szkolnych, konsultacjach i rozmowach indywidualnych, spotkaniach miesięcznych z wychowawczyniami, zajęciach otwartych oraz włączali się do prac na rzecz przedszkola.
   Wszystkie formy współpracy wychowawczyń, rodziców i dzieci umożliwiły wzajemne poznanie i integrację, służyły zapobieganiu i rozwiązywaniu problemów, wspólnego podejmowania decyzji dotyczących przedszkola.
   W ramach współdziałania rodziców w realizację podstawy programowej przedszkola we wszystkich OEP były organizowane:
- imprezy i uroczystości okolicznościowe np. z okazji świąt państwowych, dni mamy i taty, dnia dziadka i babci, dnia patrona szkoły, święta zmarłych, Andrzejek, Mikołajek, świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy itp.;
- dni otwarte dla rodziców,
- występy przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, grup profesjonalnych;
- realizacja programów edukacyjnych np. z zakresu pierwszej pomocy, bezpieczeństwa, spotkania z pielęgniarkami i policjantami;
- konkursy dla dzieci i rodziców np. ozdoba choinkowa, wielkanocna itp.
- wycieczki: do Płocka (ZOO, przejazd ciuchcią, zwiedzanie miasta, teatr), do Centrum Zabaw Happy Park w Stróżewku, Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu;
- uczestnictwo w akcjach: ,,Sprzątanie Świata 2012,2013”, ,,Kocham, lubię, czuję – nie śmiecę”, ,,Góra Grosza”, pomagam Oskarowi itp.
- uroczystości integracyjne – dla dzieci z sąsiednich OEP
   Oceniam , że rzeczywiste efekty realizacji projektu w zakresie współpracy z rodzicami są w 100% zgodne z potrzebami i oczekiwaniami beneficjentów.
 
V. Promocja projektu.
 
   W czasie trwania projektu były prowadzone działania promocyjne zgodnie z wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:
- budynki w których znajdują się Ośrodki Edukacji Przedszkolnej (Punkty Przedszkolne) zostały oznaczone tablicami informacyjnymi
- pomieszczenia w których realizowany jest projekt tabliczkami informacyjnymi
- oznaczono sprzęt i wyposażenie zakupione w ramach projektu
- oznaczono informacje publikowane w Głosie Raciąża
- informacja na stronie internetowej gminy Raciąż zawiera również logotypy.
- dokumentacja projektu została oznaczona logotypami.
  
VI. Podsumowanie
 
   Przed rozpoczęciem realizacji projektu ,,Sukces zaczyna się w przedszkolu” w Gminie Raciąż nie istniała edukacja przedszkolna. Powody dla których warto je realizować są następujące:
- znacząca część możliwości intelektualnych człowieka kształtuje się w pierwszych latach życia,
- wczesna edukacja pomaga wyrównać szanse edukacyjne dzieci, zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- uczestnictwo w grupie rówieśniczej stwarza, zwłaszcza jedynakom, okazję do rozwijania dojrzałości emocjonalnej i pokonywania niepowodzeń, respektowanie poleceń, rozwijanie samodzielności, budowanie pozytywnych relacji,
- wzbogacanie zasobu słów i jasne formułowanie swoich myśli,
- nabywanie doświadczeń podczas zabawy, która jest procesem intensywnej nauki,
- wzbogacanie doświadczeń wyniesionych z domu o doświadczenia rówieśników,
- jest okazją do profesjonalnej obserwacji dziecka przez nauczyciela i ewentualnego zauważenia niedostatku podstawowych umiejętności i ich korygowanie,
- kształtowanie gotowości dziecka do nauki szkolnej, prze co można mu zapewnić lepsze szanse edukacyjne.
 
   Realizacja projektu uświadomiła rodzicom znaczenie edukacji przedszkolnej dla rozwoju sprawności umysłowej, dojrzałości emocjonalnej, rozwoju umiejętności językowych, korygowania zaburzeń. Uzyskana wiedza pozwoliła im włączyć się w działania edukacyjne prowadzące do rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka, niwelowanie dysharmonii i zaburzeń rozwojowych, wyrównywanie zaniedbań środowiskowych. Przykłady dobrych praktyk edukacyjnych zwiększyły również świadomość pozostałych mieszkańców. Był to bardzo ważny proces kształtowania postaw obywatelskich społeczeństwa gminy Raciąż.
 
 
 
                                                                  Z poważaniem
                                                                 Koordynator projektu
                                                                  Władysław Kwiatkowski