Przejdź do stopki

Mazowiecki Projekt Żywej Historii

Treść

27 marca 2025 r. w Szkole Podstawowej im. Wł. St. Reymota w Koziebrodach  odbyły się warsztaty historyczne w ramach Mazowieckiego Projektu Żywej Historii. Był to niezwykle inspirujący dzień, pełen atrakcji i interaktywnych zajęć, które miały na celu przybliżenie uczniom bogatej historii Mazowsza.

Do szkoły przybyli edukatorzy specjalizujący się w nauczaniu historii poprzez doświadczenie i zabawę. Warsztaty były podzielone na dwie grupy wiekowe: uczniowie klas I-IV oraz uczniowie klas V-VIII. Każda z grup miała okazję uczestniczyć w dostosowanych do wieku zajęciach, które angażowały ich do aktywnego udziału i samodzielnego odkrywania historii.

W obu grupach warsztaty miały charakter interaktywnych opowieści i zabaw. Uczniowie wcielali się w postacie historyczne, uczyli się o dawnych obyczajach, a także poznawali legendy związane z Mazowszem. Każdy miał okazję zobaczyć oraz przymierzyć stroje historyczne, co dostarczyło wielu niezapomnianych wrażeń. Warsztaty obejmowały również rekonstrukcje wydarzeń historycznych, elementy kultury rycerskiej oraz zajęcia praktyczne, takie jak nauka fechtunku czy rozwiązywanie zagadek historycznych. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z funkcjonowaniem dworu mazowieckiego oraz rolą książąt mazowieckich w historii Polski.

Część zajęć odbywała się na hali sportowej, gdzie uczniowie uczestniczyli w bardziej aktywnych formach nauki historii. Były to m.in. konkurencje sprawnościowe inspirowane treningiem rycerskim, pokonywanie toru przeszkód oraz symulacje bitew. Jedną z atrakcji był również escape room, w którym uczniowie musieli rozwiązywać zagadki historyczne, aby odnaleźć klucz do wyjścia. Dzięki temu mogli w praktyczny sposób doświadczyć realiów historycznych i wykazać się logicznym myśleniem oraz współpracą.

Całe wydarzenie spotkało się z ogromnym entuzjazmem uczniów oraz nauczycieli. Dzieci były zaangażowane, aktywnie uczestniczyły w zajęciach i z zainteresowaniem odkrywały historię swojego regionu. Warsztaty pokazały, że nauka historii może być nie tylko ciekawa, ale także inspirująca i angażująca.

Dziękujemy organizatorom oraz edukatorom za niezwykle ciekawe zajęcia mając nadzieję na kolejne tego typu inicjatywy w przyszłości.

A. Jankowski